Inhoudsopgave |
|
||||||||||||
Van
de redactie: |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
In de eerste dagen kregen wij nog wel eens leuke suggesties voor de nieuwsbrief. De laatste maanden is dit tot een minimum geworden. Dat vinden wij best jammer. Vandaar dat we u in dit stukje nog eens willen vragen of u zelf misschien een leuke computer tip heeft. Heeft u zelf ergens onderzoek naar gedaan op het internet, of een leuke tip voor de nieuwsbrief? Wij staan voor alle suggesties open! Stuur gewoon eens een antwoord naar het adres vanwaar de nieuwsbrief zelf verstuurd is, en misschien komt uw suggestie wel in onze volgende nieuwsbrief te staan! |
|||||||||||||
Pesten zou al lang de wereld uit moeten zijn, liet minister Van der Hoeven (Onderwijs) woensdag in Zoetermeer weten. Maar door achter de computer plaats te nemen en een vernieuwde pesttest in te vullen, maakte de minister duidelijk dat dat niet het geval is. Met de komst van de e-mail en chatten heeft pesten een nieuwe dimensie gekregen, legden leerlingen van het Oranje Nassau College de minister uit. Moderne communicatiemiddelen bieden evenzeer nieuwe mogelijkheden om te pesten. Met e-mail en sms kun je iemand behoorlijk treiteren. De vernieuwde test is een initiatief van de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO). Een oudere versie wordt volgens de VOO op driekwart van de scholen gebruikt, zowel in het basis- als voortgezet onderwijs. Ouders kunnen een week lang informatie over pesten op school kwijt bij onderwijsvraagbaak: 0800-5010, een actie van onder meer vier ouderorganisaties. De organisaties vragen zich af of de scholen wel voldoende doen om pesten te bestrijden. "Vaak krijgen ouders van een leraar te horen dat het wel meevalt", zegt een woordvoerder van de VOO. "Terwijl dan duidelijk is dat er spake is van pestgedrag." De VOO kan niet zeggen of pesten door de nieuwe "technische mogelijkheden" een groter probleem is dan pakweg tien, twintig jaar geleden. Uit een onderzoek onder brugklassers bleek begin dit jaar dat 7 procent van de leerlingen vindt dat hij of zij wordt gepest. De VOO ziet de pesttest als een middel om pesten in de klas bespreekbaar te maken. | |||||||||||||
Popup na laden van DVD of CD-rom | |||||||||||||
Standaard als een CD of DVD wordt geladen waar geen automatisch setup of automatisch opstartbestand op staat, vraagt de computer aan de gebruiker wat hij ermee moet doen. Afspelen? Openen in verkenner? Of helemaal geen actie ondernemen? Soms zeer handig maar ook vaak helemaal niet zo handig. Deze vraag kunt u naar uw persoonlijke wensen instellen. Zodat een muziek CD direct begint af te spelen, of dat er geheel geen actie ondernomen wordt. Dat gaat als volgt: Ga naar Deze Computer, click met de rechtermuisknop op de schijf welke u wilt bewerken en click op eigenschappen. |
|||||||||||||
Menu START naar persoonlijke wens aanpassen | |||||||||||||
Als er gebruik wordt gemaakt van Windows XP dan staan er onder de knop START standaard een stuk of 6 programmas welke de laatste tijd veel gebruikt zijn. Handig; zo kan er snel weer een programma worden opgestart die eigenlijk vaak gebruikt wordt. Is 6 echter lang niet genoeg? Dan kan dit aantal worden verhoogd danwel verlaagd. Click met de rechtermuisknop op START, click dan op eigenschappen, en op aanpassen. Hier kunt u het gewenste aantal plaatsen. Ook kan deze lijst hier verwijderd worden. Bijvoorbeeld wanneer nadat computer is gerepareerd, staan hier vaak nog koppelingen in welke waarschijnlijk binnenkort niet weer nodig zijn. Op de pagina waar het aantal ingevuld kon worden kan ook een tabblad geavanceerd worden aangevinkt. Hierin kan het menu start nog veel verder naar persoonlijke wens worden aangepast. Wilt u bijvoorbeeld dat nieuwe toegevoegde programmas niet meer eerst tijdelijk extra aandacht trekken met de gele achtergrond? Of maakt u geen gebruik van de mappen "mijn muziek of mijn foto's" dan kunt u deze hier uitvinken en vullen deze niet onnodig uw menu start. |
|||||||||||||
Computermail.nl
nieuwsbrief |
|||||||||||||
Deze nieuwsbrief is verzorgd door: Computermail.nl in samenwerking met Zietuwel.nl |